1) Før du begynner er det lurt å sjekke om du har tilgang til å koble fra dataen og over til tven. Du må sjekke at du har et uttak som passer med en av kablene nedenfor.
Disse kablene overfører bilde.
1: Composit løsning.
2: S-Video løsning.
2) I mitt tilfelle bruker jeg S-video på datamaskinen min, men på tven min så har jeg ikke s-video. Til dette finnes det en løsning.
Da kan man bruke en AV converter. Da kobler man den ene enden av S-video kabelen i datamaskinen, og den andre enden i hullet på AV converteren, og så plugger man den i en Scart kontakt på tven.
Det samme gjelder for composite. har du composite i dataen men ikke i tven, kan du koble composite i dataen og inn på AV converteren.
3)Til lyd er det følgende kabel som gjelder:
Det svarte stykket skal i lyduttaket på datamaskinen, og den røde og hvite skal til tven. Vist du ikke har følgende inntak i Tven kan du bruke AV converteren som vist ovenfor. Da plugger du bare den hvite i hivtt, og den røde i rødt.
Nå har du det som trengs av kabler, og skal nå over til den delen du må gjøre via datamaskinen.
---------------------------------------------------------------------------- De fleste har Radeon eller Geforce skjermkort, og til disse finnes det programvarer som du kan stille inn diverse saker når du skal overføre bilde til tven.
Fremgangsmåte for Geforce:
Først må du innstallere den siste driveren fra geforce. Finnes på www.nvidia.com
Etter at du har innstallert driveren, må du koble til alle kablene.
Når det er gjort går du til Kontrollpanel --> Skjerm(Display) og velger innstillinger Så trykker du på avansert --> geforce --> nview og velger en av følgende
Bildet er forminsket 93,75%. Trykk på bildet for full størrelse
klon - Det som vises på dataskjermen vises på tvskjermen. Horis - tv skjermen og dataskjermen tar halve bilde hver, splittet på midten vert - samme som ovenfor, men her blir det delt vanrett. todelt visning - man kan se film på tv og spille på dataskjermen samtidig.
Etter å ha valgt en av instillingene trykker du ok.
Legg merke til at du må treffe ganske godt på flaksen når du handler SCART overgang. Du ender nemlig ganske ofte opp med å få bare Sort/hvitt på litt eldre TV'r med mindre du kjøper den rette SCART overgangen. (jeg vet desverre IKKE hvilke som passer hvor)
EDIT: Regner med det er omegadrivers du har brukt på ATI kortet? I standar ATI-drivere, så må du inne i Catalyst Control Center og stille inn.
Slik har jeg det på mine innstillinger:
Som du kan se her så er det satt på "Clone mode". Det som vises på den ene skjermen ,vises på den andre. Man har en mulighet til ,og det er å "utvide skrivebordet". Da må du dra ting du skal se på tv'en ut av skjermbildet på pc-skjermen.Noe jeg ikke synes var så veldig greit;)
Som du ser så har jeg satt rød ring rundt "Scale to full screen"-mode,det gjør at filmer blir spilt med "stor skjerm" automatisk på tv'en (eller en annen skjerm/proskjektor). Med andre ord så kan du spille cs, mens kompisen din ser på film fra pc'en din. Dette går ikke i "Match the source video"-mode ,da vil ikke kompisen din kunne se filmen.I dette tilfellet ville kompisen din sett deg spille cs!=)